lørdag den 19. februar 2011

ARoS ÅRHUS
































Kunstmuseet Aros i Århus er et sted jeg elsker at komme. Samlingen og mængden af værker er virkelig fantastisk, og jeg kan sagtens bruge et par timer eller mere på at se hele udstillingen. Denne gang var det ekstra fedt at gå rundt i den flotte arkitektoniske bygning. Dels fordi den første forårssol skinnede ind gennem vinduerne, og dels da jeg glædede mig til at se Asger Jorns fantastiske værker. 


Asger Jorn

For første gang i Danmark er det i øjeblikket muligt at opleve en række af de største og mest markante værker, som Asger Jorn skabte i udlandet fra 1953-1972; heriblandt syv hovedværker, som aldrig tidligere har været vist samlet i Danmark. 

De mange værker af Jorn er lånt fra Guggenheim, New York, Tate, London, Stedelijk Museum, Amsterdam, Neue Nationalgalerie, Berlin og Henie Onstad Kunstcenter, Oslo m.fl. Udstillingen JORN INTERNATIONAL er en hyldestudstilling til mennesket og verdenskunstneren Jorn. 

Asger Jorn: Døddrukne danskere, 1960, 130 x 200 cm. Tilhører Louisiana Museum of Modern Art, Danmark. Foto Louisiana Museum of Modern Art © Donation Jorn, Silkeborg/billedkunst.dk

 
“Jeg har altid prøvet at realisere det umulige” Asger Jorn.   





Asger Jorn: Im Anfang war das Bild, 1965, 200 x 300 cm.
 Tilhører Statens Museum for Kunst.
 Foto SMK © Donation Jorn, Silkeborg/billedkunst.dk




Asger Jorn: Lettre a mon fils, 1956-57,
130 x 195,5 cm. Tilhører Tate.
Foto @Tate, London, 
2010 © Donation Jorn, Silkeborg/billedkunst.dk

Se indslag om Asger Jorn  på TV2 Østjylland fra den 18. jan.  kl. 19.30 


Christian Lemmerz - "LEMMER"


Udover Asger Jorn gjorde Christian Lemmerz' skulpturudstilling Genfærd også et stort indtryk på mig. Udstillingen har Statens Kunstfond også valgt at præmiere med denne begrundelse: 

 

"Genfærd er en af årets vigtigste og mest markante skulpturudstillinger. Udstillingen kredser om død, magt, krig, religion og populærkultur, og Christian Lemmerz behersker den svære kunst at sammenstille klassiske skulpturgreb med nutidige, visuelle forestillinger indenfor politik og kultur, så det både bliver vedkommende og kunstnerisk interessant." 


Jeg kan kun tilslutte mig, da jeg havde sammen oplevelse af klassisk kunstfærdighed, æstetik og håndværk men med et moderne "angst-provokerende" islæt. Stærkt udtryk, der gjorde stort indtryk på mig.



  









Ron Muecks "Boy"





Aros' vartegn "boy", er også altid et syn, der gør stort indtryk på mig, og som jeg aldrig bliver træt af at "besøge" på kunstmuseet. Det er den australske kunstner Ron Muecks (f. 1958), der har lavet den 500 kg tunge og livagtige skulptur. Den fem meter høje tunge dreng sidder på hug og kigger, fra de fleste vinkler, lidt trist frem under armen på sig selv.

”Boy” er på grund af sin størrelse og livagtighed et helt fantastisk syn, og jeg oplever altid en stærk reaktion hos mig selv og fra folk når jeg står overfor den store dreng. Denne gang brugte jeg ekstra tid på at betragte de mange skitsetegninger, som giver et indblik i kunstnerens arbejde og hvor stort projektet må ha' været. Det var heldigt, at direktør for ARoS Aarhus Kunstmuseum, Jens Erik Sørensen, i sin tid fik kæmpet sig til den monumentale skulptur.








Det så jeg også...

Derudover så jeg også museets øvrige udstillinger, der bl.a. rummede fotokunst "How to hunt" af Trine Søndergaard, POP-art og kunst lavet af børn på museumsbesøg.







Erik A. Frandsens neon-lampe i restauranten på ARoS

Ingen kommentarer:

Send en kommentar